Co wpływa na poziom odczuwanego lęku w sytuacjach trudnych?

//Co wpływa na poziom odczuwanego lęku w sytuacjach trudnych?

Co wpływa na poziom odczuwanego lęku w sytuacjach trudnych?

Ataki lęku i niepokoju są bardzo typowe dla osób doświadczających przewlekłego stresu, kryzysu emocjonalnego, dystymii czy depresji. Mogą się one pojawiać w różnych momentach w ciągu dnia, właściwie bez żadnej przyczyny. Najczęściej zdarza się to jednak podczas zasypiania lub wybudzania się ze snu.

Ciekawe badania na temat ataków lęku i niepokoju przeprowadził dr Daniel Amen – neurobiolog kliniczny, psychiatra oraz światowej klasy ekspert zajmujący się związkiem między mózgiem a zachowaniem człowieka.

Wykazał on, że każdy człowiek ma pewien wyjściowy poziom leku, który jest niezależny od tego, co dzieje się w naszym życiu. Decydują o tym w dużej mierze tzw. jądra podstawne, czyli duże struktury w mózgu zlokalizowane w pobliżu środka mózgu, które otaczają głęboki układ limbiczny.

Dr Amen w trakcie przeprowadzanych badań wykorzystujących neuroobrazowanie wykazał, że to właśnie nadaktywność jąder podstawnych wiąże się z niepokojem, napięciem, lękiem i podwyższoną samoświadomością. Co ciekawe, niedoczynność tej części mózgu powoduje z kolei problemy z motywacją i energią do działania.

Osoby, które mają problem z nadaktywnością jader podstawnych, częściej i intensywniej doświadczają lęku i niepokoju. Dr. Amen zaproponował pewien prosty tekst, który pozwala sprawdzić, czy istnieje prawdopodobieństwo, że problem z jądrami podstawnymi występuje właśnie u Ciebie.

Przeczytaj poniższą listę zachowań i oceń jak często doświadczasz danego stanu lub zachowania. Zapisz odpowiednią liczbę przy każdym pytaniu, według podanej poniżej skali.

0 = nigdy
1 = rzadko
2 = czasami
3 = często
4 = bardzo często

  1. Uczucie zdenerwowania lub niepokoju.
  2. Ataki paniki.
  3. Objawy zwiększonego napięcia mięsi (bóle głowy, bóle mięśni, drżenie dłoni)
  4. Okresowe kołatanie serca, przyśpieszone tętno lub bóle w klatce piersiowej.
  5. Okresowe kłopoty z oddychaniem lub wrażenie duszenia się.
  6. Okresowe zawroty głowy, uczucie słabości lub chwiania się na nogach.
  7. Okresowe mdłości lub zaburzenia żołądkowe.
  8. Okresowe pocenie się, uderzenia zimna lub gorąca, zimne dłonie.
  9. Tendencja do przewidywania tego, co najgorsze.
  10. Strach przed śmiercią lub popełnieniem jakiegoś szaleństwa.
  11. Unikanie miejsc publicznych ze strachu przed napadem paniki.
  12. Unikanie konfliktów.
  13. Nadmierny lęk przed byciem osądzanym lub ocenianym przez innych.
  14. Uporczywe fobie.
  15. Niska motywacja.
  16. Nadmierna motywacja.
  17. Tiki.
  18. Kłopoty z pisanie odręcznym.
  19. Szybka reakcja przestrachu na nieoczekiwane bodźce.
  20. Tendencja do nieruchomienia w sytuacjach budzących niepokój.
  21. Nadmierne martwienie się tym co myślą inni.
  22. Nieśmiałość.
  23. Niski próg wstydu.

Pięć lub więcej symptomów ocenianych na 3 lub 4 może oznaczać wysokie prawdopodobieństwo problemów z jądrami podstawnymi.

Z atakami lęku i niepokoju możemy mimo wszystko świadomie sobie poradzić!

W trakcie najbliższego, całodniowego webinaru pt: „Jak pomóc samemu sobie z silnym stresem, a nawet kryzysem? Praktyczne rady i wskazówki” będę opowiadała między innymi o tym, jakie ćwiczenia mogą pomóc w radzeniu sobie z lękiem i niepokojem.



Link do rejestracji: http://w2.coachingkryzysowy.pl/webinar_11_grudnia/

Dodatkowo porozmawiamy sobie o tym, jak radzić sobie z problemami w koncentracji uwagi, rozdrażnieniem oraz z zamartwianiem się – czyli z typowymi dolegliwościami doświadczanymi podczas silnego stresu czy kryzysu. Dowiesz się również więcej na temat Dr Amena i tego, w jaki sposób te dolegliwości są powiązane z działaniem Twojego mózgu.

Aby dowiedzieć się więcej na temat szkolenia i zarezerwować swoje miejsce KLIKNIJ TUTAJ.

By | 2017-04-12T23:44:22+00:00 30 listopada 2016|Artykuły|0 Comments

About the Author:

Psycholog, interwent kryzysowy, certyfikowany i akredytowany coach kryzysowy, trener biznesu i rozwoju osobistego. Współtwórczyni marki Coaching Kryzysowy i Prezes Polskiego Towarzystwa Coachingu Kryzysowego. Specjalizuje się w pracy z osobami w kryzysie. Pomagam ludziom radzić sobie kryzysami, odzyskiwać równowagę, wewnętrzny spokój i energię, które zostały utracone w wyniku problemów, trudności i kryzysów emocjonalnych.

Leave A Comment

Pin It on Pinterest

Share This

Bezpłatne szkolenie video: "Jak pokonać STRES w codziennym zyciu i przestać się zamartwiać?"

Aby uzyskać dostęp do bezpłatnych szkoleń video, webinarów i dodatkowych materiałów edukacyjnych zapisz się na naszą listę. 

Gratulujemy! Zostałeś dodany lub dodana do listy. Właśnie wysłaliśmy do Ciebie e-mail z informacjami. Jeśli nie znajdziesz go w skrzynce odbiorczej sprawdź folder "Spam".