Grażyna Knitter

/Grażyna Knitter
Grażyna Knitter 2016-08-17T14:44:00+00:00

Wywiad z Grażyną Knitter, certyfikowanym Coachem Kryzysowym o tym, co jest ważne w pracy coacha kryzysowego, co sprawia jej  satysfakcję i dlaczego warto korzystać z takich usług gdy czujesz, że w Twoim życiu nie wszystko układa się tak jak powinno…

GK_Elżbieta Kluska (coachingkryzysowy.pl): Witaj Grażyno, jesteś osobą z bardzo bogatym doświadczeniem zawodowym na różnych stanowiskach, poczynając od dyrektora, kierownika oddziału, trenera, wykładowcy, specjalisty, dziennikarza, coacha. Do tego doszła jeszcze jeden specjalizacja coacha kryzysowego. Powiedź proszę co skłoniło Cię do wyboru takiej ścieżki i pójścia w stronę coachingu kryzysowego?

 Grażyna Knitter: Z pewnością potrzeba rozwoju – jako coach wiem, że to część tego zawodu. Stałe doskonalenie  daje mi pewność, że klienci (mówiąc klienci mam na myśli osoby wszystkich płci), którzy do mnie przychodzą są bezpieczni, wiem, jak ich wspierać i towarzyszyć im w procesie zmian.

Z drugiej strony coaching kryzysowy zainteresował mnie z powodu bezradność, kiedy moi klienci korzystający z sesji coachingowych nie byli w stanie pracować nad swoimi celami, czy choćby wizjami zmiany, bo tkwili w trudnej sytuacji.

Nie mieli ani energii, ani umiejętności, czy wiedzy, jak sobie poradzić z kryzysem. Przyszli do coacha, bo wydawało im się, że to im pomoże, a wciąż nic się nie zmieniało. To ważne, że szukali pomocy, że chcieli coś z tym zrobić, ale tradycyjny coaching, który nie radzi, nie jest dyrektywny i zakłada świadomość siebie klienta oraz to, że ma pełny dostęp do swoich zasobów, nie jest w stanie pomóc osobie w kryzysie.

Stąd moje poszukiwanie rozwiązań dla tej sytuacji. Coaching kryzysowy jest znakomitym rozwiązaniem dla klientów w kryzysie, bo zanim zaczną pracować nad swoimi celami, mogą najpierw odzyskać równowagę i dostęp do swoich możliwości.

 

Elżbieta Kluska: Z jakimi rodzajami kryzysów pracujesz? Jacy klienci mogą się do Ciebie zgłosić?

Grażyna Knitter: Specjalizuję się w kryzysach związanych z takimi nagłymi sytuacjami, jak utrata pracy, czy odejście osoby bliskiej (rozstanie, rozwód) oraz sytuacjami tzw. rozwojowymi, czyli pomagam osobom, które przeżywają przełom połowy życia, albo trudno im pogodzić się, z tym, że dzieci opuszczają rodzinny dom, albo to, że muszą przejść na emeryturę.

Każda z tych sytuacji jest mi osobiście bezpośrednio lub pośrednio znana. Mając własne doświadczenia mogę lepiej zrozumieć i pomóc osobom, które zgłaszają się z takimi kryzysami.

Poza spotkaniami z indywidualnymi klientami, pracuję także z kryzysami w organizacjach. Specjalizuję się w trzech obszarach. Pomagam w sytuacjach zmiany (np. zmienia się struktura firmy, czy zakres zadań poszczególnych działów), a także w rozwiązywaniu problemów i konfliktów wewnątrz zespołów.

Trzecim obszarem są trudności komunikacyjne pomiędzy pracownikami i kadrą zarządzającą. W tych kryzysowych sprawach pomaga mi to, że jestem też mediatorem, doradcą zawodowym i trenerem.

 

Elżbieta Kluska: Co uważasz dla siebie, za najważniejsze/najcenniejsze w pracy coacha kryzysowego?

Grażyna Knitter: Dzięki profesjonalnym szkoleniom w Akademii Coachingu Kryzysowego jestem dobrze przygotowana do pracy z osobami w kryzysie.

Podoba mi się, że w coachingu kryzysowym najpierw pracuję z klientem interwencyjnie, pomagam mu zrozumieć, co się z nim dzieje, wyjaśniam, że np. huśtawka emocji, czy trudność z codziennym funkcjonowaniem to normalne stany w sytuacji kryzysowej. Ustalamy wspólnie, jak osoba może o siebie zadbać, o swój odpoczynek, poukładać na nowo sprawy, które do tej pory wydawały się niemożliwe do rozwiązania.

Pomagam klientowi wypracować nowe sposoby działania, by mógł odzyskać kontrolę nad tym, co dzieje się w nimi i wokół niego. Dopiero kiedy zaczyna wracać do równowagi, czuje się lepiej, odzyskuje energię i pewność siebie, proponuję przejście do formy tradycyjnego coachingu.

Na każdym etapie coachingu kryzysowego klient wie jakimi metodami pracujemy, to jest dla wielu osób bardzo ważne, bo wiedzą w czym uczestniczą, czują się bezpiecznie, a poza tym mają wpływ – ostatecznie to ich życie i oni decydują, co chcą z nim zrobić.

W procesie coachingu kryzysowego najcenniejsza jest dla mnie szansa na pozytywną zmianę w osobie, która często na pierwszym spotkaniu próbuje przekonać mnie, że w jej sytuacji już nic nie da się zrobić. Po kilku spotkaniach okazuje się, że napięcie mija, jest wybór rozwiązań i osoba – ten moment lubię najbardziej – zaczyna się uśmiechać, a cała jej postawa pokazuje, że czuje się lepiej.

Kiedy pracuję w organizacji rozpoznaję, że kryzys mija, kiedy ludzie zaczynają ze sobą życzliwie rozmawiać, zmieniają się tematy rozmów, szuka się okazji do spotkań, no i uśmiechają się do siebie, a czasem nawet bezpiecznie przytulają.

 

Elżbieta Kluska: Coaching kryzysowy to dosyć nowa forma wspierania osób w rozwoju? Co klient może zyskać, dzięki spotkaniom z coachem kryzysowym?

Grażyna Knitter: Kryzys może wywołać wiele sytuacji.  Może być to czyjaś śmierć, udział w wypadku komunikacyjnym, czy nawet bycie świadkiem takiego wypadku, informacja o chorobie swojej czy kogoś, utrata czy zmiana pracy, zagrożenie terroryzmem, utrata stabilności finansowej, także wszelkie nagłe zmiany typu odejście męża czy żony, wyjazd do nowego miejsca zamieszkania, konflikty rodzinne czy sąsiedzkie.

Klient w kryzysie, sytuacji, z którą sam już nie jest w stanie sobie poradzić ważne, by uzyskał pomoc. Jeśli dotrze do coacha kryzysowego, to ten może zaproponować pracę poprzez coaching kryzysowy, czyli połączenie interwencji kryzysowej i coachingu, albo jeśli kryzys jest już głęboki – pomoc innego specjalisty np. psychoterapeuty.

Niezależnie od tego, z której formy pomocy klient w kryzysie skorzysta, najważniejsze, żeby nie został ze swoim problemem sam. Zatem edukacja w tym zakresie wydaje mi się bardzo ważna. Osoba w sytuacji kryzysowej , która nic nie robi jest narażona na stany transkryzysowe, których efektem są uzależnienia, depresja, choroby przewlekłe i inne stany, które całkowicie zaburzają normalne funkcjonowanie.

Zatem uzyskanie pomocy, jak najszybciej od zdarzenia kryzysowego zwiększa szansę osoby w trudnej sytuacji na szybki powrót do równowagi i sił życiowych.

Coaching kryzysowy to pomoc i rozwój, zatem nie tylko pomaga wyjść z kryzysu, ustabilizować swoje emocje, znaleźć rozwiązania (zawsze jakieś są), ale jeszcze daje możliwość pozytywnej zmiany. Klient nie tylko pracuje nad swoimi celami, analizuje swoją rzeczywistość, co chce, czego nie chce, co będzie jeszcze lepsze. Formułuje nowe przekonania i podejmuje nowe działania w kontekście kryzysu, którego doświadczył. Zadaje sobie na przykład pytania:

– Czego ta sytuacja mnie nauczyła, co we mnie zmieniła?

– Co mogę teraz zrobić, żeby to, co przeżyłem mogło posłużyć innym?

Kryzys to okazja do rozwoju i na to jest ważna część pracy z klientem w procesie coachingu kryzysowego.

Elżbieta Kluska: Dziękuję bardzo za spotkanie i życzę powodzenia w pracy jako coach kryzysowy.

 

Wywiadu udzielała:

Grażyna Knitter
certyfikowany Coach Kryzysowy  – nr certyfikatu: 1/12/CK/2015
certyfikowany Coach Kryzysowy w Biznesie – nr certyfikatu: 1/08/CKB/2016

Przyjmuje klientów w Warszawie i Gdańsku

Zapraszamy do odwiedzania strony: http://szkoleniabiurobiznes.pl

Kontakt:

tel. 505 106 161

e-mail: g.knitter@szkoleniabiurobiznes.pl

Pin It on Pinterest

Share This